Home / Nieuws
  Consument moet beter geïnformeerd worden over pensioenopbouw

<< 10-02-2007 >>

Mensen moeten beter geïnformeerd worden over wat ze ontvangen wanneer ze met pensioen gaan, aldus Alexander van Loon, directeur Marketing en Distributie AXA verzekeringen. Volgens Van Loon schort het aan een goede pensioencommunicatie waardoor mensen hun pensioenopbouw niet optimaal inrichten. Hoewel volgens de Pensioenwet elke werknemer vanaf 2011 middels een pensioenregister inzicht moet krijgen in zijn pensioenopbouw, is het nog niet gezegd dat een werknemer ook daadwerkelijk zicht heeft op zijn uiteindelijke pensioen. Een register zegt immers niets over bestanddelen als lijfrenten, levensloopsaldo en een kapitaalverzekering eigen woning. Volgens Van Loon heeft bijna 50% van de werkenden geen zicht op de toekomstige financiële behoeften en pakt de overheid hier zijn taak als voorlichter niet op. Hoewel voorlichting ook de taak is van de pensioenadviseur, zal een consument niet bij een adviseur te rade gaan wanneer hij niet beseft wat hij niet weet. Bovendien krijgt een consument gedurende zijn leven niet alleen te maken met onvoorziene zaken als echtscheiding, gezinsuitbreiding en overlijden, ook de geplande levensroute wil nog wel eens veranderen. Uit onderzoek van AXA blijkt dat er een grote discrepantie bestaat tussen wat gepland is en wat er uiteindelijk gebeurt.


bron: Pensioen Advies; 05/02/07

Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren

  NIEUWS PARTICULIEREN
  NIEUWS ONDERNEMERS
   naar boven ^
 
Contact | Sitemap | Disclaimer