<< 10-02-2007 >>
Mensen moeten beter geïnformeerd worden over wat ze
ontvangen wanneer ze met pensioen gaan, aldus Alexander van Loon, directeur
Marketing en Distributie AXA verzekeringen. Volgens Van Loon schort het aan een
goede pensioencommunicatie waardoor mensen hun pensioenopbouw niet optimaal
inrichten. Hoewel volgens de Pensioenwet elke werknemer vanaf 2011 middels een
pensioenregister inzicht moet krijgen in zijn pensioenopbouw, is het nog niet
gezegd dat een werknemer ook daadwerkelijk zicht heeft op zijn uiteindelijke
pensioen. Een register zegt immers niets over bestanddelen als lijfrenten,
levensloopsaldo en een kapitaalverzekering eigen woning. Volgens Van Loon heeft
bijna 50% van de werkenden geen zicht op de toekomstige financiële behoeften en
pakt de overheid hier zijn taak als voorlichter niet op. Hoewel voorlichting ook
de taak is van de pensioenadviseur, zal een consument niet bij een adviseur te
rade gaan wanneer hij niet beseft wat hij niet weet. Bovendien krijgt een
consument gedurende zijn leven niet alleen te maken met onvoorziene zaken als
echtscheiding, gezinsuitbreiding en overlijden, ook de geplande levensroute wil
nog wel eens veranderen. Uit onderzoek van AXA blijkt dat er een grote
discrepantie bestaat tussen wat gepland is en wat er uiteindelijk
gebeurt.
bron: Pensioen Advies; 05/02/07
Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren
|