<< 10-02-2007 >>
Verzekeraars beginnen over een paar weken met een test onder 300 jongere
autobezitters, die moet leiden tot het baseren van de verzekeringspremie op het
aantal gereden kilometers. De proef is een gezamenlijk project van Proteq, RVS,
Unigarant, Nationale-Nederlanden, London Verzekeringen en Interpolis. Een zwarte
doos en gps-verbinding in de auto stelt de verzekeraars in staat om via de
satelliet tot op de meter het rijgedrag van de automobilist te volgen. De
verzekeraars denken dat het meekijken via de zwarte doos een psychologisch
effect heeft, zodat automobilisten veiliger gaan rijden. De autobezitter
ontvangt maandelijks een rekening, die afhangt van de gereden kilometers, de
regio en het tijdstip (\s nachts geldt bijvoorbeeld als extra risico). De
verzekeraars verwachten dat de automobilist hierdoor zijn rijgedrag aan zal
passen. In combinatie met hevige concurrentie kan dit tot `enkele honderden
euro` korting opleveren op de huidige gemiddelde jaarpremie van 600 euro (800
euro voor jongeren). In Groot-Brittannië meldt verzekeraar Norwich Union 20%
minder ongelukken onder jongeren door de ingebouwde gps-doos.
bron: De Telegraaf; 08/02/07
Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren
|