<< 30-04-2010 >>
In de uitzending van Tros Radar van 1 maart 2010 was het evident: Nederlanders
hebben hun testament niet goed op orde. De commotie in de media die daaruit
voortkwam toonde aan dat er behoefte is aan duidelijkheid over de gewijzigde
successiewet, die sinds 1 januari 2010 is gewijzigd en de gevolgen van deze wet
op het testament. Daarom lanceert de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie op
26 april een landelijke publiekscampagne met als slogan ‘Ga eens na wat je
nalaat’.
De website 'Ga eens na wat je nalaat' www.gaeensnawatjenalaat.nl staat centraal in de multimediale campagne. Aan de
hand van de meest voorkomende misverstanden bij mensen die geen testament hebben
of een gedateerde versie, worden de wijzigingen duidelijk gemaakt. Naast
antwoorden op veelgestelde vragen, biedt de site gegevens van de landelijke
servicelijn ‘De Notaristelefoon’ en een zoekmodule om een notaris in de buurt te
vinden.
Ruzies voorkomen Erna Kortlang, voorzitter van de KNB:
“De boodschap van de campagne is: de wet is veranderd, zorg ervoor dat jouw
testament up to date is. Bij erven en nalaten is het essentieel dat betrokkenen
de rust en zekerheid hebben dat het goed geregeld is. Het voorkomt gedoe en
scheelt geld.” Zelfs bij de meest hechte families kan ruzie ontstaan bij de
verdeling van de erfenis. Zo blijkt uit gegevens van de KNB dat 30% van de
families ruziet over de nalatenschap bij het overlijden van een dierbare. Het
gaat in de meeste gevallen om de hoogte van de te verdelen erfenis of specifieke
erfstukken, zoals sieraden en kunstobjecten. De ruzies hakken er overigens diep
in, want bij 75% van deze gevallen loopt de familieband blijvende schade op door
de verdeling van de erfenis.
Belangrijke wijzigingen Er zijn
belangrijke wijzigingen in de herziene wet waardoor het lijkt of het allemaal
goed geregeld is. Maar dat is niet altijd het geval. Een voorbeeld:
Samenwonenden die gedurende een onafgebroken periode van ten minste vijf jaar
een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd, hoeven geen samenlevingscontract
met een wederzijdse zorgverplichting af te sluiten om aangemerkt te worden als
partners. Dit geldt inderdaad voor de fiscus, maar daardoor erf je niet
automatisch van elkaar. Erna Kortlang: ”Eigenlijk is een testament veel vaker
nodig dan je zou verwachten. Het voorkomt veel ruzie en gedoe. Het is raadzaam
om altijd naar de notaris te gaan”.
De campagne De lancering van de site wordt aangekondigd
door radiocommercials (op Sky Radio, Veronica en Radio 1 en 2), internetbanners
(onder andere op Schoolbank.nl) en advertenties in bladen (zoals Libelle,
Panorama en Plus Magazine). De advertenties bevatten prikkelende teksten zoals:
“Je gaat me toch niet vertellen dat mijn erfenis bij mijn ex terecht kan
komen?”.
bron: Eufin
Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren
|