Home / Nieuws
  DNB: ‘Financiële kennis consument gering'

<< 02-12-2007 >>

De financiële kennis van consumenten houdt niet over. Zo vinden ze het lastig om te bepalen wat ze precies met een financieel product willen bereiken. Bovendien kunnen mensen zich moeilijk een voorstelling maken van de geldbedragen die ze in de toekomst nodig hebben. Dit zei Arnold Schilder, directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), op het symposium over complexe financiële producten.

Niet meer dan één op de drie Nederlanders antwoordt bevestigend op de vraag of ze een idee hebben welk maandelijks pensioenbedrag ze straks nodig hebben. Zelfs als het doel helder is, kunnen consumenten moeite hebben om hun doel te bereiken. Een verklaring komt uit gedragseconomisch onderzoek. Daaruit blijkt dat, ook als mensen weten wat goed voor hen is, ze zich daar lang niet altijd naar gedragen. Deze conclusies zijn volgens DNB belangrijk omdat de consument steeds meer verantwoordelijkheid voor de eigen financiële situatie moet nemen.

Het antwoord op het probleem is volgens DNB niet een overdaad aan nieuwe regulering en regelgeving. Daarmee zou financiële innovatie in de kiem worden gesmoord, terwijl dit de consument juist veel te bieden heeft. Innovatie maakt het mogelijk om ook voor de 'massa' haute coutureproducten te ontwikkelen die aansluiten op de individuele wensen van de consument. Om erachter te komen wat die wensen zijn, zou de aanbieder moeten beginnen met het stellen van veel en vooral de juiste vragen om zo een goed beeld te vormen van wat de consument met het product wil bereiken. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument 'het voorkomen van financiële moeilijkheden' als het belangrijkste doel ziet van niet alleen sparen en verzekeren, maar ook van beleggen. Aanbieders doen er dus goed aan te investeren in kennis over hoe de klant in elkaar steekt. Uiteindelijk moet dit leiden tot het besef bij de consument welk doel hem voor ogen staat en wat het nemen van risico voor hem kan betekenen.

De financiële onrust van de afgelopen maanden is volgens DNB voornamelijk te wijten aan goedkoop geld, gemakzucht en een kortetermijnblik bij professionele partijen. Eén van de lessen die volgens de centrale bank kunnen worden getrokken is dat het cruciaal is dat financiële partijen begrijpen welke risico's ze nemen én overdragen. 'Juist in tijden van stress is het uitermate belangrijk dat investeerders kunnen differentiëren tussen 'goede' en 'slechte' producten', aldus Schilder.

Hij pleitte er ook voor om voor de inschatting van risico's niet blind te varen op het oordeel van externe kredietbeoordelaars. Hun oordeel heeft immers alleen betrekking op de kans dat de schuld niet wordt terugbetaald en zegt weinig tot niets over de verliezen die kunnen optreden door bijvoorbeeld een opdrogende geldmarkt en ernstige marktverstoringen.


bron: Infinance, 30 november 2007

Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren

  NIEUWS PARTICULIEREN
  NIEUWS ONDERNEMERS
   naar boven ^
 
Contact | Sitemap | Disclaimer