<< 02-12-2007 >>
De financiële kennis van consumenten houdt niet over. Zo vinden ze het lastig
om te bepalen wat ze precies met een financieel product willen bereiken.
Bovendien kunnen mensen zich moeilijk een voorstelling maken van de geldbedragen
die ze in de toekomst nodig hebben. Dit zei Arnold Schilder, directeur van De
Nederlandsche Bank (DNB), op het symposium over complexe financiële producten.
Niet meer dan één op de drie Nederlanders antwoordt bevestigend op de vraag
of ze een idee hebben welk maandelijks pensioenbedrag ze straks nodig hebben.
Zelfs als het doel helder is, kunnen consumenten moeite hebben om hun doel te
bereiken. Een verklaring komt uit gedragseconomisch onderzoek. Daaruit blijkt
dat, ook als mensen weten wat goed voor hen is, ze zich daar lang niet altijd
naar gedragen. Deze conclusies zijn volgens DNB belangrijk omdat de consument
steeds meer verantwoordelijkheid voor de eigen financiële situatie moet
nemen.
Het antwoord op het probleem is volgens DNB niet een overdaad aan nieuwe
regulering en regelgeving. Daarmee zou financiële innovatie in de kiem worden
gesmoord, terwijl dit de consument juist veel te bieden heeft. Innovatie maakt
het mogelijk om ook voor de 'massa' haute coutureproducten te ontwikkelen die
aansluiten op de individuele wensen van de consument. Om erachter te komen wat
die wensen zijn, zou de aanbieder moeten beginnen met het stellen van veel en
vooral de juiste vragen om zo een goed beeld te vormen van wat de consument met
het product wil bereiken. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument 'het
voorkomen van financiële moeilijkheden' als het belangrijkste doel ziet van niet
alleen sparen en verzekeren, maar ook van beleggen. Aanbieders doen er dus goed
aan te investeren in kennis over hoe de klant in elkaar steekt. Uiteindelijk
moet dit leiden tot het besef bij de consument welk doel hem voor ogen staat en
wat het nemen van risico voor hem kan betekenen.
De financiële onrust van de afgelopen maanden is volgens DNB voornamelijk te
wijten aan goedkoop geld, gemakzucht en een kortetermijnblik bij professionele
partijen. Eén van de lessen die volgens de centrale bank kunnen worden getrokken
is dat het cruciaal is dat financiële partijen begrijpen welke risico's ze nemen
én overdragen. 'Juist in tijden van stress is het uitermate belangrijk dat
investeerders kunnen differentiëren tussen 'goede' en 'slechte' producten',
aldus Schilder.
Hij pleitte er ook voor om voor de inschatting van risico's niet blind te
varen op het oordeel van externe kredietbeoordelaars. Hun oordeel heeft immers
alleen betrekking op de kans dat de schuld niet wordt terugbetaald en zegt
weinig tot niets over de verliezen die kunnen optreden door bijvoorbeeld een
opdrogende geldmarkt en ernstige marktverstoringen.
bron: Infinance, 30 november 2007
Terug naar historie Particulieren | Terug naar Nieuws Particulieren
|