<< 05-06-2005 >>
Wie is verantwoordelijk als een werknemer tijdens werktijd een ongeluk krijgt?
De kans is groot dat de werkgever aansprakelijk wordt gesteld voor de ontstane
letselschade. Daarom zijn bijna alle werkgevers in Nederland verzekerd voor
arbeidsongevallen en beroepsziekten. Een aantal recente rechterlijke uitspraken
bevestigt de verantwoordelijkheid van de werkgever voor de werknemer. De
werkgever is verplicht de schade te vergoeden die een werknemer overkomt tijdens
het werk. En dat gaat ver. Als voorbeeld een KLM- piloot die, tijdens zijn
wachttijd tussen twee vluchten in, een taxi neemt naar zijn hotel. Die
taxi kreeg een ongeluk en de piloot werd invalide. De KLM werd aansprakelijk
gesteld. De wachttijd van de piloot was ingebouwd in zijn werkschema en viel dus onder werktijd.
Ook een bedrijfsuitje valt onder het
begrip werktijd. Een zaak die stof deed opwaaien was het ongeluk dat een
werknemer overkwam tijden een ballonvaart. De werkgever was ook hier
aansprakelijk. Alleen als het slachtoffer het ongeval opzettelijk veroorzaakt
of roekeloos is, is dat voor eigen risico. De rechter onderzoekt dit
grondig. Een werknemer botste tegen een heftruck toen hij met zijn pompwagentje
achteruit reed. Toen de rechter ontdekte dat de werknemers wel vaker achteruit
reden met hun heftruck en dat de werkgever daar onvoldoende tegen optrad, was
diens vonnis getekend. Toen echter een medewerkster gewond raakte bij een
val van de trap in het concertgebouw, was de rechter van mening dat de werkgever
daar echt niets aan kon doen. Hiervoor was hij niet aansprakelijk.
bron: Kamerkrant, juni 2005
Terug naar historie Ondernemers | Terug naar Nieuws Ondernemers
|